100-wattaren

Reklambranschens effektivaste pris

2010 firade tävlingen 100-wattaren 20 år. Inför firandet ville arrangörerna, Sveriges Annonsörer och Sveriges kommunikationsbyråer, göra något extra av höstens prisutdelning. Vi fick därför i uppdrag att skapa en ny statyett tillverkad av återvunnet glas.

Statyetten är tänkt ska stå som ett konstverk på byråernas kontor och påminna om tävlingen under årets alla dagar. Den ska synas som ett bevis på att vinnarna har gjort kommunikation som fungerar och påminna om att de kan göra det igen.

100-wattspokaler bild Jonas Borg mindre
100-wattaren glada vinnare

Bakgrund

Vid tiden för designen av den nya statyetten, hade lågenergilamporna med sin nya form vunnit mark och blivit allt vanligare som ljuskällor. Men beslut var fattat om att inte släppa den traditionella glödlampans utseende som en symbol för idékläckande. Och än idag finns den formen kvar hos en hel del av de nya energisnålare ljuskällorna.

"100-wattsstatyetten som vi har delat ut sedan år 2010, har verkligen starka visuella element, vilket var målet med statyetten när den togs fram. Den har verkligen blivit den eftersträvansvärda symbolen annonsörerna och kommunikationsbranschen vill ha stående på kontoret som det ultimata beviset för att man gör kommunikation som bevisligen fungerar. Kort sagt, beviset att man är grymt duktig. Dessutom är det ett konstverk i tiden."

Ulf Hermansson Samell

Dåvarande utbildnings- och eventchef på Sveriges Annonsörer och ansvarig för 100-wattaren