Skanskas Bönkakor

Vårt uppdrag

Inför den stora fastighetsmässan Business Arena 2020 fick vi i uppdrag av Skanska att hitta på ännu en gåva som kunde hjälpa dem att prata om sitt miljöarbete med hjälp av något som involverade baljväxter eller bönor. 

Vårt arbete resulterade i att Skanska pratade med sina monterbesökare om att tänka nytt och tänka om, att även betrakta avfallet som en resurs. De bjöd på kakor bakade både på ”resurs” i form av kokta bönor och ”avfall” i form av bönspad. Varje besökare fick dessutom med sig en liten Skanskakasse hem med en kaka choklad, en förpackning kokta bönor och en broschyr med recept för att kunna ta tillvara hela innehållet i förpackningen.    

Skanska startade redan 2013 med att ge bort egen honung till besökarna på Sweden Green Building Conference. Året därpå lanserades bibatteriet som give-away. Sedan tre år har fokus varit på beteendeförändringar och den första strategiska gåvan bönröret kom 2018. Sedan dess har det hunnit bli en groddkasse 2019 och 2020 bönkakorna som visar hur man kan ta tillvara såväl bönorna som spadet.

IMG_5260
IMG_5261

Bönspad kallas även för ”aqua faba”. Du hittar det i burken med konserverade kikärtor eller bönor. Det kan till exempel ersätta ägg i majonnäs och maränger. Det finns massor av recept på internet.

"Så här gott hade jag inte trott att avfall kunde smaka (skratt)."

Det är en uppfångad kommentar från Business Arena i Umeå. Poängen med våra ”resurs- och avfallskakor” är inte att våra kunder ska ”smaka på avfall” även om vi gärna bjuder på ett höjt ögonbryn eller två. Det vi vill är att belysa att det som är avfall idag kan bli till resurs imorgon. Mycket handlar om att utmana gamla tankesätt och sanningar i den klimatutmaning som vi står inför. Det kakorna säger är egentligen: utmana, ifrågasätt, tänk nytt och tänk om!"

Katarina Anund, marknadskommunikatör

Skanska Sverige