Kulturstrategin för Stockby Returpark

När en beteendeförändring är målet

Uppdraget för SÖRAB var att ta fram skisser på utsmyckningar till den nya återvinningsanläggningen Stockby Returpark på Lidingö. Inför uppdraget frågade vi vilka ägardirektiv SÖRAB hade. Varför inte låta skulpturerna bidra till att nå målet? Kunde skulpturerna bidra till att besökarna skulle göra en beteendeförändring mot en högre grad av återbruk, återvinning och bättre sortering av de olika materialtyperna?

I första hand ska ett besök på Stockby Returpark präglas av glädje och lust samt bjuda på positiva överraskningar. Utsmyckningarna ska skapa en positiv stämning och användas till att sprida kunskap om återvinning och återbruk. Besökaren ska kunna se och förstå nästa steg i materialens kretslopp och själva börja reflektera kring det.

Vi lade till ytterligare en del i strategin, att betrakta besökarna som hjältar, eftersom de tagit sig hela vägen till återvinningscentralen. Personalen skulle utbildas till inspiratörer, som hjälper besökarna att känna glädje och lust och bli positivt överraskade av kulturen på platsen.

För att besökarna ska tycka att det är lustfyllt att besöka anläggningen, är det också viktigt att skyltarna förmedlar en välkomnande och uppskattande känsla. Vi fick även hjälpa till med välkommen-, tack- och fasadskylten ute samt de tre skyltarna inne i returhuset.

Vinnare

SÖRABs kvitto på satsningen

Stockby Returpark blev utsedd till Årets återvinningsanläggning 2016 på Återvinningsgalan. På bilden syns Jonas Torstensson, Johan Lausing, VD på SÖRAB och Linda Röjås.
Pressbilder av Samir Soudah.

Skulpturerna är inte tillverkade av det material man vid första anblicken tror att det är. Ögat luras och det skapas en lust att titta, undersöka, tänka efter och upptäcka den cirkulära tanken.

Designfåtölj av återvunnet fönsterglas
Mats Theselius designklassiker är här klädd i infärgat återvunnet glas med en yta som leder tankarna till metall. Sitsens glasbitar har stämts i färgton och känsla för att bli så snarlik originalets skinnklädda sits som möjligt.

Bildelar blir till antik hallspegel
En möbel inspirerad av en antik hallspegel från 1700-talet. Möbeln är tillverkad av metallskrot, som t ex bildelar, cykelkedjor, en kamaxel och en kratta. Själva spegeln är tillverkad av en polerad rostfri plåt för att skapa en känsla av antikt spegelglas.

Sladdar blir Haute Couture
Många kläddesigners talar om hur materialet bidrar till designen av ett plagg. Här har designern använt hårda oformbara sladdar med ambitionen att de ska upplevas mjuka och följsamma. Läs mer om klänningen här.

Uttjänta hästskor blir skulptur
Hästen är skapad av uttjänta hästskor som hade samlats in under ett år från ridskolan som ligger i närheten av återvinningscentralen.
Läs mer om hästen här.

Ljuskrona av PET-flaskor
Inne i returhuset hänger tre ljuskronor i taket. De är drygt två meter i diameter och består av en metallstomme och petflaskor.
Läs mer om PET-kronan här.

Kaffekanna blir knopp på flaggstång
Knopparna högst upp på flaggstängerna är det som tar längst tid att upptäcka. Te- och kaffekannor som lämnats till återvinning blev räddade för att bli till Returparkens högsta överraskning.

Materialflödet
Utsmyckningen ovanför infarten till returhuset består av saker som lämnats in för återvinning – mattor, trumset, pulkor, stolar mm. I de flesta fall var de hela och fullt användbara när de samlades in. De är placerade ovanför infarten för att beskriva flödet av saker som strömmar igenom och påminna om återbruk.

Godis i supersize
Det behövdes också lite humor i returparken och något för de yngre besökarna. När man tittar närmare på Hallon/Lakritsskallen kan man se ursprungsmaterialet. De större bitarna är cykeldäck och de små bitarna är söndermalda bildäck, gummigranulat, som barnen snabbt förknippar med fotbollsplanen.

Medial uppmärksamhet

Den konstnärliga utsmyckningen i Stockby Returpark skapade medial uppmärksamhet i form av över 30 artiklar i allt från nationell TV och radio till Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, modetidningar, branschtidningar, lokaltidningar, hästtidningar m fl under första året. Men det roligaste var det lokala surret i sociala medier. Många kommentarer om både besöket man gjort och upplevelsen av det. Många återberättade vad de hade lärt sig om materialen och SÖRABs varumärke gick till att bli såväl välkänt som väldigt uppskattat. I detta surr dök denna fantastiska film upp. Det tydligaste beviset på uppskattningen på ön. Tog du fram filmen eller vet du vem som gjorde den? Hör av dig! Vi hittar inte kontaktuppgifterna.